Parţialitatea – o direcţie greşită! Partea 4

Autor: Cucoş Vitalie

Pasaj: Iacov 2:1-13

Definiţie:
Parţialitate – favorizarea cuiva deoarece are ceva,
şi defavorizarea altcuiva deoarece nu are ceea ce are primul.

Idei din mesajele trecute:

  • Încercările ne maturizează – Iacov 1:1-11
  • Ispitele nu dau nimic bun, tot ce este bun vine de la Domnul – Iacov 1:12-18
  • Dacă vrei să fii fericit în ceea ce faci, e nevoie să aplici ceea ce înveţi – Iacov 1:19-27

Ultimele versete de data trecută:

Dacă crede cineva că este religios, şi nu-şi înfrânează limba, ci îşi înşeală inima, religia unui astfel de om este zadarnică.

Religia curată şi neîntinată, înaintea lui Dumnezeu, Tatăl nostru, este

– să cercetăm pe orfani şi pe văduve în necazurile lor, şi

să ne păzim neîntinaţi de lume.

Iacov 1:23-24

Viaţa de credinţă este strîns legată de atitudinea ce o ai faţă de Dumnezeu şi faţă de oameni.

Capitolul 1 se termină cu o afirmaţie pozitivă în privinţa atitudinii faţă de oameni, şi anume:

  • Să fim atenţi la nevoile oamenilor;
  • Şi să ne păzim de un standart lumesc de gîndire.

Capitolul 2 începe cu o problemă.

Problema parţialităţii:

Fraţii mei, să nu ţineţi credinţa Domnului nostru Isus Hristos, Domnul slavei, căutând la faţa omului.

Iacov 2:1

Exemplu de parţialitate:

Căci, de pildă, dacă intră în adunarea voastră un om cu un inel de aur şi cu o haină strălucitoare, şi intră şi un sărac îmbrăcat prost;

şi voi puneţi ochii pe cel ce poartă haina strălucitoare, şi-i ziceţi: “Tu şezi în locul acesta bun!” Şi apoi ziceţi săracului: “Tu stai colo în picioare!” Sau: “Şezi jos la picioarele mele!”

Iacov 2:2-3

Alte exemple de parţialitate:

  • Cazuri cînd vii la şcoală şi vezi pe cineva îmbrăcat mai bine şi înecepi să-ţi schimbi parcă închipuirea despre această persoană. Începi să te prefaci că îţi plac glumele ei. În acelaşi timp ignori pe cineva care nu e îmbrăcat aşa de bine.
  • Sau cînd cineva e mai popular şi începi să vrei să fii prietenul lui deoarece e popular. Şi cei care nu sunt populari parcă nu te atrag cu nimic.
  • Sau ai un cunoscut şi nici nu-l observi. Dar îşi cumpără un automobil luxos într-o zi, şi deodată înepi să-l observi, să-l apreciezi.
  • Şi alte exemple – influenţă, putere, poziţie înaltă, rude bogate, etc.

Apare aşa o întrebare: De ce?

De ce suntem tentaţi să favorizăm pe unii pentru că au ceva şi să defavorizăm pe alţii deoarece nu au ceea ce au primii?

Deoarece sperăm să primim şi noi ceva din prestigiul şi popularitatea celor ce o au. Cei ce nu o au nu pot să ne-o dea.

Definiţia de la început se completează un pic:
Parţialitate – favorizarea cuiva deoarece are ceva, (ce vreau sa am şi eu)
şi defavorizarea altcuiva deoarece nu are ceea ce are primul (şi eu nu am nimic din asta).

Iacov spune că în aşa caz ne facem judecători cu gînduri rele.

Nu faceţi voi oare o deosebire în voi înşivă, şi nu vă faceţi voi judecători cu gânduri rele?

Iacov 2:4

Poziţia lui Dumnezeu:

Ascultaţi, preaiubiţii mei fraţi: n-a ales Dumnezeu pe cei ce sunt săraci în ochii lumii acesteia, ca să-i facă bogaţi în credinţă şi moştenitori ai Împărăţiei, pe care a făgăduit-o celor ce-L iubesc?

Iacov 2:5

Dacă e să observi lucrarea lui Isus, atunci erau cîteva categorii pe care El le critica – fariseii şi cei bogaţi. Le spunea că ei se bazează mai mult pe materialism şi ceea ce se vede la exterior şi nu pun accent pe relaţia lor cu Dumnezeu.

Pe cînd cu săracii, pescarii, vameşii petrecea timp, din ei chiar a făcut ucenici de ai săi.

Nu să fii bogat e o problemă, sau popular sau influent, ci să te bazezi pe aceste lucruri mai mult decît pe Dumnezeu.

Situaţia creştinilor cărora Iacov le scrie:

Şi voi înjosiţi pe cel sărac! Oare nu bogaţii vă asupresc şi vă târăsc înaintea judecătoriilor?

Nu batjocoresc ei frumosul nume pe care-l purtaţi?

Iacov 2:6-7

Punctul de vedere al poruncilor lui Dumnezeu:

Dacă împliniţi Legea împărătească, potrivit Scripturii: “Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi”, bine faceţi.

Dar dacă aveţi în vedere faţa omului, faceţi un păcat, şi sunteţi osândiţi de Lege ca nişte călcători de lege.

Căci, cine păzeşte toată Legea, şi greşeşte într-o singură poruncă, se face vinovat de toate.

Căci, Cel ce a zis: “Să nu preacurveşti”, a zis şi: “Să nu ucizi”. Acum, dacă nu preacurveşti, dar ucizi, te faci călcător al Legii.

Iacov 2:8-11

A iubi avînd în vedere faţa omului, mai înseamnă a selecta:

– cineva merită să fie iubit deoarece, are ceva

– altcineva nu merită deoarece nu are ceea ce are primul. Greşit.

Iacov spune că făcînd aşa te faci călcător de lege. Adică porunca de a iubi aproapele o împlineşti, totuşi în acelaşi timp o încalci deoarece ignori pe altul care tot este aproapele de lîngă tine.

Cum să scapi de parţialitate?

Soluţia!!!

Să vorbiţi şi să lucraţi ca nişte oameni care au să fie judecaţi de o lege a slobozeniei:

căci judecata este fără milă pentru cel ce n-a avut milă; dar mila biruieşte judecata.

Iacov 2:12-13

  • Să începi să ai milă de oameni;
  • Să începi să te concentrezi mai mult la ceea ce ai putea să dai nu la ce ai putea să primeşti;
  • Să începi să fii atent la nevoile altora;

Atunci cînd începi să ai milă, începi să devii mai asemenea cu Hristos deoarece El a avut milă de oameni şi o are în continuare.

Ferice de cei milostivi, căci ei vor avea parte de milă!

Matei 5:7

Cine sunt oamenii din jurul tău care au nevoie de milă?


Concluzie:

Parţialitatea începe să dispară cînd mila începe să apară!

Posted on 14 July 2010, in Predici. Bookmark the permalink. 3 Comments.

  1. socio-filosofic, necesar, dar si controversat e subiectul impartialitatii, dlor. aici, probabil, este utila specificarea ca se are in vedere impartialitatea moderata, asa cum cea absoluta este inexistenta, nu? In cazul in care asta e abordarea, sunt de acord ca impartialitatea ar include politetea, toleranta si empatia, dupa cum a scris autorul. Apropo, ar fi insemnat sa fiu partial, daca eram impotriva marsului homosexualilor, pentru ca nu am avut mila?!

  2. Partialitatea inseamna a favoriza pe cineva ca are ceva si a defavoriza pe altcineva deoarece nu are ceea ce are primul. Si aceasta atitudine incepe sa dispara cind incepi sa ai mila de oamenii care sunt in nevoi materiale, financiare, spirituale. Daca e sa te gindesti la familii si copii din zilele noastre care au nevoie de sustinere, protectie etc. atunci mersul impotriva marsului homosexualilor e o actiune buna, prin care ii aperi pe cei ce au nevoie de aparare(am in vedere familiile si copiii)

  3. Pe de alta parte, Isus si-a ales 12 ucenici, si din ei 3 cu care a lucrat mai intens. Poate pare aceasta partinire, dar nu este, ci este o investire buna in oameni care vor fi in stare sa invete mai departe pe altii.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: