Păgîni creștinizați vs. Creştini păgînizați

Autor: Cucoş Radu

În viața mea de creștin am auzit mai multe predici unde necreștinii sunt comparați cu creștinii și invers. Cele mai dese ori idea consta în a scoate în evidența poziția superioară a creștinilor față de necreștini – că noi suntem mai buni, că noi deținem adevărul, că nu trebuie să ne asemănăm și șirul se poate de continuat.

Cîndva ascultam și eu și spuneam da, da… , numai ca realitatea e că tot ce avem noi cei care ne numim creștini, născuți din nou se datorează doar lui Isus. Și nici într-un caz nu putem să ne arătăm supioritatea noastră coborînd pe alții. Ba mai mult idea constă în faptul că nu trebuie să ne poziționăm deloc.

Dacă am încerca să înțelegem inima lui Hristos, vom vedea că El privea la oameni cu MILĂ. Din milă pentru ei și aici e vorba și despre noi, Hristos a venit pe pămînt, din milă pentru noi a vorbit despre o altă împărăție, din milă a vindecat, a hrănit, a trait ca om, a murit, s-a făcut păcat.

Matei 12: 7 Dacă aţi fi ştiut ce înseamnă: „Milă doresc, nu jertfă!“, n-aţi fi condamnat nişte nevinovaţi!

Matei 9: 12-13 Însă Isus i-a auzit şi le-a zis: – Nu cei sănătoşi au nevoie de doctor, ci cei bolnavi. Duceţi-vă să învăţaţi ce înseamnă: „Milă doresc, nu jertfă!“ Căci Eu n-am venit să-i chem pe cei drepţi, ci pe cei păcătoşi.

Sau

Matei 18: 12-14 Ce părere aveţi? Dacă unui om care are o sută de oi i se rătăceşte una dintre ele, nu le lasă el oare pe celelalte nouăzeci şi nouă pe munţi şi se duce s-o caute pe cea rătăcită? Şi dacă i se întâmplă să o găsească, adevărat vă spun că se bucură de ea mai mult decât de celelalte nouăzeci şi nouă, care nu s-au rătăcit! Tot astfel, nu este voia Tatălui vostru din ceruri să piară vreunul din aceşti micuţi.

Dacă căutăm vom găsi multe versete care confirmă dorință lui Dumnezeu pentru salvarea fiecarui.

Și anume aceasta au înțeles păgînii. Păgînii născuți la auzirea acestui mesaj al milei deveneau creștini.

Și aceasta este prima parte a mesajului. Nu vreau să mă opresc la acest subiect mai mult. Cred că ar fi bine să cunoaștem mai multe cum păgînii deveneau creștini.

Ce însemna păgîn:

PĂGẤN- Persoană care se închină zeilor sau idolilor; idolatru; nume dat de creștini celor care sunt de altă religie decât cea creștină sau care nu are nici o religie; 2. Care aparține unei religii politeiste sau cultului civilizației antice greco-romane sau care se referă la antichitatea greco-romană; p. restr. turcesc. 3. Persoană care se abate de la învățăturile creștine.

Lat. paganus.

Ce înseamnă creștin.

CREȘTIN-

Faptele Apostolilor. 11:28  …În Antiohia ucenicii au fost numiţi pentru prima oară „creştini“.

De la titlul Christos cei care țineau învățăturile lui au fost porecliți “creștini”

Dar ceea la ce vreau să mă opresc mai mult e cum creștinii au devenit păgîni.

Nu vorbim teologic. Vreau să vorbim despre comportament.

Pentru că eu nu știu cum era în trecut și nu știu cum arăta viață unui păgîn atunci, dar nici a unui creștin.

Și nu vreau să judec pe cineva mai departe. Eu vreau să vorbesc despre mine și unele ispite pe care le-am avut în lumină învățăturilor lui Hristos. Iar dacă azi te vei găsi în cel puțin un exemplu din viața mea înseamnă că vorba este și despre tine.

În Noul Testament vom gasi cîtevă sinonime a cuvîntului păgîn care sunt neamuri și lume, lumesc

Care e momentul.

S-a întîmplat de mai multe ori în viața mea, cînd comportamentul meu era păgînesc.

Ce spune Isus:

Matei 5:21

Dar Eu vă spun că oricine se mânie pe fratele său va cădea sub pedeapsa judecăţii şi oricine va zice fratelui său: «Prostule!» va cădea sub pedeapsa Sinedriului; iar cel ce-i va zice: «Nebunule!» va cădea sub pedeapsa focului Iadului.

De multe ori am citit noul și vechiul testament și parcă totul a fost clar, dar iată că sa întîmplat să fiu supărat pe frații mei de credință. Și paradoxul consta în faptul că cei pe care noi îi privim ca păgîni se comportă mai frumos cu frații lor. Ba mai mult sunt și pilde pe care îi învață să aibă un comportament bun cu frații lor.

Țineți minte pilda celor patru frați?

Tată le-a dat o matură. Le-a spus s-o rupă și nu au putut. Le-a spus s-o desfacă și să rupă nuelele. Și au rupt-o. Morala: Așa și voi dacă ve-ți fi împreună nimeni nu vă va birui.

Am mai citit:

Matei 5:37

Vorbirea voastră să fie astfel: «Da» să fie «Da» şi «Nu» să fie «Nu».  Ce trece peste aceste cuvinte vine de la cel rău.

Uneori promiteam ceva și după îmi era incomod să împlinesc promisiunea. E vorba și despre copii și despre soție, despre prieteni și chiar cei din jur. Sunt tentat să spun că totul v-a trece, dar nu aceasta văd în învățătură Domnului meu al carui poreclă o port.

Cei care azi îi numin păgîni au o stimă mai mare făță de promisiuni.

Mai citesc:

Matei 5: 42

Celui ce-ţi cere, dă-i, iar pe cel ce vrea să se împrumute de la tine să nu-l refuzi.

Devin calculat. Îmi vă întoarce vreo dată? Merită să-i dau? Dar Domnul meu mă învăță să dau, e clar dacă am.

Mă întreb, de cîte ori am dat cuiva care era în nevoie. Cîte emisiuni numai acest an au fost făcute despre persoane care au avut nevoie, copii bolnavi, oameni invalizi, le-a ars casa, sunt săraci. De cîte ori am dat? Oare de ce? De ce comportamentul lor arată mai multă milă, decît al meu?

Mai citesc:

Matei 5:44-45

Dar Eu vă spun: iubiţi-vă duşmanii şi rugaţi-vă pentru cei ce vă persecută ca să fiţi astfel fii ai Tatălui vostru, Care este în ceruri!

Îmi aduc aminte de una din vecinile mele pe care am inundat-o. Am fost supărat pe ea foc. Aveam motivile mele. Dar faptul că port acest nume de creștin îmi spune IUBEȘTE și ROAGĂ-TE. Eu am uitat să mă rog.

Și de cîte ori, în situații similare am auzit de la cei care nu sunt creștini: Dumnezeu să-ți răsplătească?

Dacă-i iubiţi doar pe cei ce vă iubesc, ce răsplată veţi avea? Oare colectorii de taxe nu fac la fel?  Şi dacă vă întâmpinaţi cu dragoste doar fraţii, ce lucru neobişnuit faceţi? Oare neamurile nu fac la fel?

Matei 6:25

De aceea vă spun: nu vă îngrijoraţi de viaţa voastră, gândindu-vă ce veţi mânca sau ce veţi bea, nici de trupul vostru, gândindu-vă cu ce vă veţi îmbrăca! Oare nu este viaţa mai mult decât hrana, şi trupul mai mult decât îmbrăcămintea?

Matei 6:31-32

Aşadar, să nu vă îngrijoraţi zicând: «Ce vom mânca?» sau «Ce vom bea?» sau «Cu ce ne vom îmbrăca?», căci toate aceste lucruri neamurile le caută! Tatăl vostru cel ceresc ştie că aveţi nevoie de toate acestea.

Și aș pute vorbi poate despre multe. Mită, copiat la examine dacă ești student, ascunderea venitului, impozite, mărturii semi adevărate, comportament, vorbe, pînă și ce gîndesc și pun la cale.

Ce să spun. Să mă laud? Nu am cu ce. Fiindcă multe din cele ce fac e păgînesc.

Eu știu că în Christos eu sunt iertat, dar dacă continui așa eu pun la îndoială autoritatea Domnului meu și a învățăturilor lui în viața mea.

Și întrebarea e următoarea:

Cred eu că Domnul meu răspunde de ceea ce a spus?

Dacă El a spus că sunt iertat atunci sunt iertat și acum nu meriată să stau și să ma bocesc ce am facutm dar să merg spre schimbare așa cum găsim scris în epistola către Romani.

Romani 12:2

Nu vă conformaţi acestui veac, ci lăsaţi-vă transformaţi prin reînnoirea gândirii voastre, ca să puteţi discerne voia lui Dumnezeu, cea bună, plăcută şi desăvârşită.

Și dacă a promis că îmi va purta de grijă, că el este cel care se răzbună, El este cel care vede, cel care va judeca, cel care va întreba și-si va face cinstit datoria de Domn.

Î-l cred eu pe cuvînt?

Dacă da atunci nu mai am nevoie să trăiesc păgîn. Nu e cazul să învîrtesc să ocolesc, să fiu șmecher.

Cu ce aș termina acest mesaj pentru mine. Să mă laud? Nu am cu ce. Fiincă oricînd am trăit biruința, biruința a fost a Lui.

Dar mai găsesc în învățăturile Domnului meu:

Matei 5:13-16

Voi sunteţi sarea pământului. Dar dacă sarea îşi pierde gustul, prin ce va fi făcută din nou sărată?! Nu mai este bună la nimic, decât să fie aruncată afară şi călcată în picioare de oameni. Voi sunteţi lumina lumii. O cetate aşezată pe un munte nu poate să rămână ascunsă. Şi nimeni nu aprinde un felinar ca să-l pună sub un oboroc, ci îl pune pe un suport şi astfel el luminează tuturor celor din casă. Tot aşa să lumineze şi lumina voastră înaintea oamenilor, ca ei să vadă faptele voastre bune şi să-L slăvească pe Tatăl vostru, Care este în ceruri.

Posted on 21 February 2011, in Predici and tagged . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

